انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان عزیز در صورتی که در زمینه  انتخاب رشته کنکور سراسری و بطور کلی درباره دانشگاه سراسری مشکلی داشتید یا نیاز به مشاوره تحصیلی داشتید می توانید از 8-24 هر روز حتی ایام تعطیل با تلفن ثابت با شماره 1375-907-909 تماس بگیرید تا با کارشناسان مجرب سپید در ارتباط باشید.

 

[caption id="attachment_2599" align="aligncenter" width="600"]انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب رشته کنکور سراسری[/caption]

 

موارد مطرح در انتخاب رشته کنکور سراسری

در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری موارد و آیتم های مختلفی می تواند تاثیر گذار باشد اما سوال اصلی این است که آیا نسبت به موارد تاثیر گذار در انجام یک انتخاب رشته مناسب اطلاعات لازم را دارید. این مقاله در واقع با هدف ارائه اطلاعات مناسب در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری نگاشته شده است.  در این بخش از مقاله نیز به بیان موارد تاثیر گذاری که در ادامه در زمینه آنها توضیح ارائه خواهیم نمود می پردازیم. از جمله این موارد می توان به این چند آیتم اشاره نمود.

  1. زمان شروع و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری
  2. تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری
  3. تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری
  4. توضیحات پایانی در انتخاب رشته کنکور سراسری

 

زمان شروع و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری همه ساله پس از اعلام نتایج اولیه و ارایه کارنامه اولیه داوطلبان فعال می گردد. از این رو بر اساس سنوات گذشته می توان بازه زمانی اواسط مرداد ماه را زمان شروع انتخاب رشته کنکور سراسری دانست. تمامی مراحل انتخاب رشته دانشگاه سراسری از طریق سامانه سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org انجام می گیرد. برای انتخاب رشته نیز داوطلبان می بایستی ابتدا نسبت به دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری از همین سامانه اقدام نمایند. پس از دریافت دفترچه انتخاب رشته و مطالعه آن و اطلاع از لیست رشته محل ها می توانند جداکثر 150 انتخاب داشته باشند. در زمینه نحوه انتخاب و اولویت بندی یکی از اصول مهم توجه به اصل علاقه مندی می باشد. بدین صورت که داوطلبان بایستی با توجه به علاقمندی خود نسبت بهاولویت بندی انتخاب های خود در انتخاب رشته اقدام نمایند. البته در کنار علاقمندی توجه به بازار کار رشته نیز مهم به حساب می آید. در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری موارد مختلفی تاثیر گذار می باشد که در بخش های بعدی به بیان و توضیح این موارد خواهیم چرداخت.

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

با توجه به این که مناطق کشور از لحاظ برخورداری از امکانات آموزشی در یک سطح قرار نمی گیرند از این رو این مناطق را بر اساس برخورداری از امکانات آموزشی به سه منطقه تقسیم نموده اند. رتبه های داوطلبان نیز در بر اساس همین اصل در کارنامه درج می گردد. با توجه به این مناطق نیز برخی رشته ها پذیرش بومی دارد و رتبه مناطق داوطلبان در پذیرش این رشته ها تاثیر بالایی دارد. از این رو داوطلبان در انتخاب رشته کنکور سراسری بایستی به این نکته توجه داشته باشند که رشته انتخابی آنها به صورت بومی گزینی بوده و یا رتیه کشوری در آن تاثیر بیشتری دارد.

 

[caption id="attachment_2600" align="aligncenter" width="600"]انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب رشته کنکور سراسری[/caption]

 

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور سراسری سهمیه ها می باشند. خود بومی گزینی که در بخش قبل به توضیح آن پرداختیم نیز یک نوع سهمیه به حساب می آید و داوطلبان در مناطق سه گانه تقسیم می شوند. دیگر سهمیه هایی که در انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیرگذار است می توان به سهمیه ایثارگری ، سهمیه شاهد ، سهمیه رزمندگان اشاره نمود. در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد نیز همچنین در کنار این سهمیه ها سهمیه بسیج فعال نیز تاثیرگذار می باشد. لازم به ذذکر می باشد که انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد از طریق سامانه سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی www.azmoon.org انجام می گیرد.

توضیحات پایانی در انتخاب رشته کنکور سراسری

یکی از مواردی که داوطلبان بایستی در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری توجه داشته باشند تعداد انتخاب ها می باشد. در انتخاب رشته کنکور سراسری داوطلبان می توانند حداکثر 150 انتخاب داشته باشند که این خود یک امتیاز مثبت به حساب می آید. چرا که در این شرایط هیچ گونه محدودیتی برای تعداد انتخاب داوطلبان وجود نخواهد داشت. از این رو داوطلبان می توانند در انتخاب های اولیه خود رشته محل هایی را که احتمال قبولی در انها کم می باشد و بدان ها علاقمند می باشند را بگنجانند و در ادامه به رشته محل هایی که احتمال قبولی بالایی وجود دارد بپردازند. به طور کلی داوطلبان در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری بایستی به وضعیت موجود خود که همان رتبه می باشد و و ضعیت ایده آل که همان خواسته و هدف آنهاست توجه داشته باشند و فاصله ای که میان این وضعیت موجود و وضعیت ایده آل را در نظر گرفته و اقدام به انتخاب نمایند. در زمینه وضعیت موجود بهترین ملاک برای داوطلبان کارنامه آنها می باشد که نشان دهند سطح آنها می باشد. در زمینه وضعیت ایده آل نیز توصیه می گردد داوطلبان در یک کاغذ اهداف خود در زمینه دانشگاه ، ادامه تحصیل و همچنین آینده شغلی خود را بیان نمایند. پس از این اقدامات بایستی با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رشته هایی را که با این اهداف و آینده هم خوانی دارد و زمینه رسیدن به این آیند را برای آنها هموار می سازد رامشخص سازند. داوطلبان در این زمینه فیلتر های دیگری مانند دانشگاه ، شهر و... را نیز می توانند مورد توجه قرار دهند. با این توصیفات در مجموع می توان گفت که تنها کسی که می توانند در این زمینه یاری رسان داوطلبان باشد خود آنها ست. چرا که شناخت افراد از خودشان قابل مقایسه با شناخت دیگر افراد از آنها نمی باشد.

داوطلبان عزیز در صورتی که در زمینه  انتخاب رشته کنکور سراسری و بطور کلی درباره دانشگاه سراسری مشکلی داشتید یا نیاز به مشاوره تحصیلی داشتید می توانید از 8-24 هر روز حتی ایام تعطیل با تلفن ثابت با شماره 1375-907-909 تماس بگیرید تا با کارشناسان مجرب سپید در ارتباط باشید.

 

لینک های مفید

دانشگاه سراسری

دانشگاه آزاد

دانشگاه پیام نور

دانشگاه علمی کاربردی

کارشناسی دانشگاه سراسری

کارشناسی دانشگاه آزاد

کارشناسی دانشگاه پیام نور

کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی

کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری

www.sanjesh.org

مطالب مفید انتخاب رشته کنکور سراسری

 منبع:

انتخاب رشته کنکور سراسری